Que
és el treball per espais?
El treball per espais és una proposta metodològica que proposa diferents espais on
els alumnes puguin realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic.
Els nens poden
realitzar activitats autònomament, amb d’altres companys o amb l’adult. Aquesta manera de treballar implica una
metodologia més
creativa i flexible,en la que el rol del mestre es
dinamitzar els aprenentatges i proporcionar oportunitats per
que els alumnes puguin explorar tots els centres d’aprenentatges.
Bases
psicopedagògiques del treball per espais.
Si tenim l’oportunitat d’observar un grup de
nens
de primària podem dir sense por a equivocar-nos que:
Els nens
tenen diferents ritmes maduratius, d’aprenentatge i de treball.
Durant
aquest període de la
seva vida el
procés de socialització
és molt important.
En
aquest etapa és
poden tenir conflictes
personals i afectius
que dificultin la seva evolució.
Tenen una
capacitat d’atenció reduïda.
Els interessos dels nens són diferents.
Es pot considerar que el treball per espais té
en compte els aspectes cognitius, motrius, afectius i socials del nen, ja que en aquestes etapes els nens es manifesten de
manera
global. Els objectius d’aquesta estratègia organitzativa són
els següents:
Atendre a cada nen de
manera individual, respectant els seus
interessos i ritme d’aprenentatge.
Potenciar
l’ús dels diferents
llenguatges: matemàtic, lingüístic,
plàstic, musical...
Afavorir l’autonomia i capacitat
d’organització del nen.
Afavorir ritmes de treball i d’ordre.
Educar les persones perquè tinguin criteri
propi.
Potenciar les interrelacions.
Crear
espais per aconseguir
que tots els
nens tinguin les
mateixes oportunitats i manipulin i coneguin els diferents materials
disponibles.
Considerar el nen com un ésser
actiu que realitza els seus aprenentatges a traves dels sentits i manipulació.
Atendre
de manera ajustada
als nens amb
necessitats educatives
especials.
Com
ho farem a l’escola?
Els alumnes de cicle inicial realitzaran els espais conjuntament
els dimecres i els dijous després de l’esbarjo. Els nens de cicle mitjà ho
faran els dilluns i els dimarts després del patí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada